Når jeg ser på min egen profilside står der at min bruger er oprettet 30. november 1999. Det er jeg ret stolt over at have gjort, for jeg er ret sikker på at Anime Kita ikke fandtes den gang.
Ud over det kan jeg ikke se andres profilsider, jeg ved ikke om det er en fejl eller meningen. Hvis jeg søger på brugere får jeg ganske vist en liste over brugere der matcher, men ligegyldigt hvilken jeg klikker på viser den min egen profil. Det ændrer ikke noget at rette i id-nummeret sidst i URL'en. (Eksempel: http://www.anime-kita.dk/forum/account/1/ viser min og ikke semas profil, når jeg er logget ind.)
Der er lavet nogle ændringer i det originale forum for at beskytte brugerdata. (Hvorfor har jeg dog ingen anelse om, jeg fylder ikke felter ud, som andre ikke skal kunne se.) Jeg tror der en løsning undervejs mht. at brugerne kan vælge hvilken data at de vil vise til andre brugere.
Dog er det med 1999 klart en fejl, kan dog ikke se hvor den kan have været opstået.
Grunden til at man ikke kan se andres profiler er persondataloven. Vi må ikke videregive oplysninger om folk uden deres accept. Derfor blev der valgt at lukke for muligheden for at se folks profiler i frygt for at der skulle være mulighed for at se data folk ikke vil have vist igennem disse. Jeg er godt klar over at det meste af informationerne er indtastet af folk selv, men det var den bedste løsning set i forhold til den tid der var til rådighed på det tidspunkt.
Planen er at lave bruger profiler igennem selvbetjening, hvor folk selv kan vælge hvilke informationer der vises. Men der har desværre ikke været tid til at føre dette ud i livet endnu.
Fejlen med datoerne findes hos de personer der er blevet oprettet på forummet efter selvbetjening er blevet taget i brug. Grunden til den underlige dato er at de nye forum brugere ikke har fået sat nogen i systemet eftersom det ikke var tiltænkt at man kunne se denne dato nogen steder. At man kan se det igennem en søgning var ikke helt tiltænkt.