Først nogle lidt triste nyheder: min - og mange andres - sædvanlige online boghandel for manga og skolebøger, britiske The Book Depository, som tilbød gratis forsendelse, sender ikke længere varer til Danmark. Jeg aner ikke hvorfor og forsøg på at få fat i dem har været forgæves. Jeg ved ikke om de arbejder på at komme til at sende til Danmark igen, men det håber jeg da. Indtil videre betyder det jo så at der er brug for nogle alternativer. Selv kender jeg kun tre:
AbeBooks: AbeBooks er en form for mellemmand. De tager imod ordrer for online boghandlere verden over. Dette betyder man skal være lidt påpasselig med hvor man bestiller. F.eks. kan man ikke regne med at få et højkvalitetsprodukt når man bestiller fra en boghandel i Indien. Heldigvis er der en søgefunktion der tillader en at sortere lidt i søgeresultaterne, f.eks. kun boghandlere i det Forenede Kongerige og kun dem med en brugerkarakter på fire stjerner eller flere. Indtil videre har jeg ikke haft kvalitetsproblemer med manga der er sendt fra enten USA eller Storbritannien. Husk dog på at der også er fragt, så det billigste eksemplar af den bog man er ude efter har ikke nødvendigvis den billigste totalpris.
Amazon.co.uk: Britiske Amazon har stort set alle bøger man kan forestille sig og de sender gladeligt til Danmark, jeg synes bare de flår en på fragtpriserne. Men Amazon fungerer fint hvis man står i situationen "shit out of luck".
Amazon Marketplace: Når man har fundet sit produkt på Amazon kan man også kigge på tredjepartsboghandlere som sælger igennem Amazon a'la AbeBooks. Her skal man også passe lidt på, men det kan ofte være billigere end Amazon selv. Igen er fragtprisen lidt pebret, men som alternativ til The Book Depository er Amazon Marketplace udmærket.
Hvis I kender til andre steder så skriv endelig. Al hjælp er velkommen når vi nu står med denne "krise" mellem hænderne.
De har problemer med den danske lovgivning omkring told. Men de regner med at få en løsning på problemet omkring Januar, Februar 09.
Hvis man har bestilt noget inden de stoppede forsendelserne til Danmark og dette stadigt ikke er sendt, så vil de sende det. Så fortvivl ikke helt :)
Forbiddenplanet.co.uk Her kan man bestille og når de så har pakket det og vejet det så skriver de til en hvad det koster at få sendt, hvis man finder det for dyrt kan man bare afbestille ordren igen.
Hvilken lovgivning om told? Danmark er i EU, Storbritannien er i EU og der er ingen toldafgift mellem EU-lande. Så hvordan kan det være et problem med told?
Jeg var personligt inde i Forbidden Planet i London, Glasgow og Edinburgh. De har en kæmpe mangaafdeling i kælderen i London-butikken og et stort udvalg inde bag i butikken i Glasgow. Men så vidt jeg husker sælger de til markedsprisen - udover Glasgow-butikken hvor de kørte tilbud med 3 for £15 hvis bøgerne kostede £6.99 eller mindre - mens Book Depository solgte til priser lavere end markedsprisen.
Har også været derinde, har dog aldrig købt manga derfra. kun amr serier.
De siger bare de har problemer med de danske skatter, om det så er moms eller told eller noget 3 er jeg sådan set ret ligeglad med. Ved bare de regner med at begynde at sende igen omkring Januar - Februar. Også håber jeg ellers bare på at det ikke bliver dyrere hvilket det jo nok desværre ender med da de lige pt taber penge på de bøger de sender til Danmark.
Ja der er en beløbsgrænse, når en butik i et EU-land sælger postordre for mere end et vist beløb om året til et andet EU-land så skal de registrere moms i de land de sælger til i stedet for i det land de sælger fra. Derfor betaler du f.eks. dansk moms selvom du køber fra Amazon.co.uk. (Og det er også derfor man betaler dansk moms når man køber spil på Steam >_>)
Somme tider er det billigere at købe ting på tysk amazon, end det er på britisk, så det kan være umagen værd, at se sig lidt omkring. Og markedspladsen på britisk amazon tager 4£ i fragt for bøger, mens det kun koster 3€ fra Tyskland. Jeg har fundet konkurrencedygtige priser på fransk amazon en gang imellem, men det er mere undtagelsen end reglen (da jeg ikke kan bruge ting på fransk til ret meget). Både tysk og fransk amazon sælger, som bjarkemai siger, også engelsksproget manga.
www.adlibris.com: Jeg har ikke købt noget fra dem endnu, opdagede dem først for nylig. Men de har et godt udvalg af engelske tekniske bøger til priser der er noget under det jeg ellers har kunne finde i danmark. Jeg ved dog ikke hvordan de er med manga (men jeg har set at de har noget liggende).
Adlibris tager knap 419+fragt for en bog om C# mens bookdepository tager 250. Det er ret skidt at vi er tilbage ved OMG WHAT DID YOU DO TO MY WALLET?!-priser.
På bookdepositorys website har de skrevet "Unfortunately we can no longer dispatch to Denmark. We are very sorry for any inconvenience caused. If you have any outstanding orders these will be sent", men jeg krydser da fingre for at det kun er midlertidigt, ellers går der nok længe inden jeg køber endnu en bog/manga.
Bogpriser.dk er et godt sted at starte hvis man vil finde en bog.
We have had to suspend delivery to Denmark for the time being. I am sorry to say that Danish Tax Legislation means that we can no longer deliver to Denmark without incurring losses on each sale. However, we hope to be able to remedy this situation in January 2009.
I am very sorry for the inconvenience that this matter may cause you.
Thank you,
Tom
Thomas Randles Customer Service Manager The Book Depository
(Mail fra nogle dage siden, troede jeg havde slettet den)
k4emic: Ser ud til at Adlibris svinger noget i deres bogpriser. En bog som "the pragmatic programmer" koster henholdsvis 244,- hos bookdepository og 227,- hos Adlibris. Så nogle bøger kan man godt få til ordentlige priser. Men man skal nok være opmærksom på at de ikke altid er billigst så. ^^
Håber nu de begynder igen til januar, ellers dør jeg! Eller ikke helt men det bliver hvertfald en sorgens dag hvis de skriver de stopper med at sende til Danmark. (Hvilket jeg ikke tror er realistisk)
Så ser det ud til at bookdepository.co.uk lige nu er ved at ligge en ny side op på nettet. Lad os håbe at det er et godt tegn og at de så begynder at sende til Danmark igen :)
Et andet alternativ kunne være play.com. Jeg har endnu ikke selv købt noget derfra og kender heller ikke siden så godt endnu, men de har gratis levering.