Jeg har efter nogen overvejelse besluttet at skille mig af med min samling af serien Fushigi Yugi, for at kunne samle den igen i den nye udgivelse.
Den fylder 18 amerikanske standardbind og jeg vil gerne have 600 kr. for den. Nogle af bindene er begyndt at få lidt i ryggen, men er ellers i god stand.
Jeg forventer at komme til Herning i forbindelse med HAF-event 11, derudover er jeg i Aalborg.
Jeg skrev tidligere en anmeldelse af serien til det nu hedengangne AnimeGuiden. Den kan nu læses nedenfor.
Fushigi Yugi er fortællingen om skolepigen Miaka, der sammen med veninden Yui sniger sig ind i bibliotekets forbudte afdeling, hvor de i bogstavelig forstand bliver opslugt af bogen ’The Universe of the Four Gods’. Pludselig befinder de sig ikke i deres egen verden, men i en anden verden, som har ligheder med middelalderens Kina. De kommer dog hurtigt tilbage til deres egen verden uden helt at have forstået sammenhængen, men Miakas nysgerrighed er vækket og hun sniger sig tilbage for at læse videre i bogen. Derfor bliver hun endnu en gang opslugt af bogen, denne gang uden Yui og denne gang roder Miaka sig hurtigt ud i lidt af hvert. Inden hun får set sig om, er hun bl.a. faldet for den pengefikserede Tamahome som ikke gengælder hendes følelser, blevet reddet ud af en sammenstyrtning af Nuriko, en kvinde med kræfter som en bjørn og blevet udråbt til præstinde for guden Suzaku – en position som kun kvinder fra en anden verden kan bestride – af kejseren Hotohori, som til gengæld forelsker sig i hende. Disse tre er blandt Suzakus udvalgte og hendes opgave som præstinde er at samle alle syv udvalgte. Har man lidt kendskab til kinesisk astrologi, vil man måske allerede nu have gættet, at der findes tre konkurrerende guder, hvis præstinder har lignende opgaver. Denne gang kan hun ikke vende tilbage ved egen kraft og de fire opsøger derfor oraklet Tai Yi Jun, som fortæller hende hvordan hun kan komme tilbage og takket være Yuis hjælp fra den anden side lykkes det. Desværre bliver Yui i processen ført over i den anden verden og Miaka må inden hun forlader den anden verden love at komme tilbage og fuldføre den mission hun har påtaget sig. Tiden går dog langt hurtigere i bogens verden, så derfor har hun kun været forsvundet fra sin egen i få timer, selvom der er gået måneder i bogens verden.
De to bliver imidlertid ikke umiddelbart genforenet, for Yui er havnet i et andet land, hvor hun udsættes for langt ubehageligere oplevelser og efter et selvmordsforsøg bliver reddet af den smukke Nakago, som er general i det krigshægede naboland, en af Seiryus syv udvalgte og selv begyndt at samle Seiryus udvalgte omkring sig og Yui påtager sig rollen som Seiryus præstinde, både for at hævne sig på Miaka – som hun tror, har skylden for alt hvad hun har været igennem – og for at stjæle Tamahome, som også hun er forelsket i. Mens det var Miaka der var fanget i bogens verden, var der en forbindelse mellem dem der gjorde, at Yui blev påvirket af hvad der skete for Miaka, men da det er Yui der er fanget i bogens verden, er der ingen forbindelse. Yui ved nemlig hverken hvad der skaber forbindelsen eller hvor stor forskel der er på tidens gang, så hun der flere gange i løbet af et par timer havde forbindelse med Miaka, føler sig svigtet, da der går måneder uden at der er nogen kontakt. Da de så endelig ses, er Yuis forhold til Miaka forandret og Miaka forstår det ikke og Yui vil ikke lytte, for i mellemtiden har Nakago, som har sin helt egen agenda, overbevist Yui om at tingene hænger sammen på en anden måde end Miaka ser dem.
Nedenfor afsløres der lidt af hvilken retning historien derefter tager, så det vil jeg lade det være frivilligt at læse. Jeg mener ikke selv, at det ødelægger det mindste vd læsningen, men vi er alle forskellige. Selvom det lykkes Miaka at samle alle syv, har hun begået en frygtelig fejltagelse, som ikke blot gør hende ude af stand til at påkalde Suzaku, men også er ved at koste dem alle sammen livet. Tai Yi Jun rækker dog endnu en gang Miaka en hånd, der er nemlig endnu en mulighed for at påkalde Suzaku. Hvis De kan sætte sig i besiddelse af to hellige artefakter, de såkaldte Shentso-Pao, har de stadig en chance, men det ved Yui og Nakago også. Derefter går jagten på Shentso-Pao om kap med tiden og Yui, som ligeledes er ude af stand til at påkalde Seiryu blot ved at samle de udvalgte omkring sig. De er imidlertid i Bei-Ja og Xi-Langs besiddelse, de to lande som tilbeder de to resterende guder, Byakko og Genbu. Men at påkalde en gud kræver mere end nogen af dem har forestillet sig.
Begivenhederne i bogens verden fylder langt mest, men dele af historien foregår i pigernes egen verden – Dels i begyndelsen, inden pigerne er blevet helt opslugt af bogen, og dels senere, efter at skellet mellem de to verdner er nedbrudt og konflikten ikke længere kun foregår i bogens verden. Hvad der er beskrevet her er kun en brøkdel af det der er værd at fortælle, men mange af historiens elementer hænger sammen, så det er let at afsløre for meget. Fushigi Yugi består egentlig af to separate fortællinger på hhv. 13 og 5 bind, hvoraf kun handlingen i den første er beskrevet i anmeldelsen. Den anden fortælling fortsætter efter afslutningen på den første.
Fushigi Yugi er egentlig shôjo med hovedtemaer som venskab, kærlighed og rivalisering (og lidt skole), men den er samtidig en fantasyserie i højt tempo med hyppige kampscener og arketypiske helte og skurke, klare skel mellem godt og ondt og en underliggende eventyrstemning af, at selvom hovedpersonerne skal så frygtelig meget ondt igennem, skal alting nok ordne sig. Visuelt er serien præget af forholdsvis detaljeret og realistisk persontegning, der til tider tenderer over i bishônen og en del brug af chibi-figurer. Baggrundene er knap så detaljerede med en del ornamenteringer. En både smuk og velfortalt serie, hvis man kan er til shôjo eller actionpræget fantasy og er man til begge dele bør man ikke snyde sig selv for denne serie. Seriens væsentligste svaghed er, at de overordnede linier i historien kan være lidt forudsigelige, som det er tilfældet med mange serier i genren og så den visuelle stil, som nok kan være lige vel tøset, hvis man især er til shônen og mechaserier. Men alt i alt absolut anbefalelsesværdig.