Ikoku Meiro no Croisée Serien handler om japanske Yune, som kommer til Paris og skal bo hos Claude og hans bedstefar, der smeder skilte. Serien fortæller om kulturforskelle, men fokuserer også på tiden den foregår i (sidste halvdel af 1800-tallet). Det er en sød og letfordøjelig serie, som desværre aldrig kommer helt i dybden. Den har også en ret svag slutning, så jeg håber, at der kommer en sæson mere. Ikke desto mindre var det stadig en fornøjelse at se serien.
Natsume Yuujinchou San, som er 3. sæson i Natsume serien og der kommer en 4. til vinter. Kunne man lide stemningen, historierne og personerne i de to forrige sæsoner, vil man helt klar synes om Natsume Yuujinchou San. Den fortsætter nemlig stort set på samme måde, men vi får mere indblik i Natsumes fortid samt hans forhold til både youkai og mennesker og hvordan begge dele har udviklet sig. Det er en rigtig god serie at koble af til, selvom den kan komme op i tempo, når der dukker mystiske youkai op. Serien appellerer bestemt ikke til alle, men er man til en mere afdæmpet slice of life fantasy serie, så kan jeg varmt anbefale Natsume serien. Selvom man egentlig godt ville kunne følge med fra San, vil jeg anbefale, at man starter med den første serie. Alle 3 sæsoner er på 13 episoder.
Mushi-Uta. Som jeg havde regnet med fra starten, var det en gennemsnitlig mystery action serie. Der er en del ting, som man aldrig får forklaret, og man ser kun 1 ud af de 3 store "bad guys", så slutningen er ret åben og konkluderer egentlig ikke meget. Hen af vejen er der også et par figurer, som går hen og bliver irriterende. Seriøst - hvem flygter ud fra et klubrum på skolen ind på skolen og op på taget?! Jeg ved godt, at det sker i en del anime faktisk, men det gør det ikke mindre åndssvagt. Af mangel på andet og et lille håb om at der kunne gemme sig en overraskelse i serien, fik jeg alligevel set den på ret kort tid. Jeg giver den dog stadig kun 5/10.
No. 6 Serien har en semi-interessant setting. Desværre bliver den aldrig udforsket og forklaret rigtigt. Jeg sad tilbage med en følelse af, at jeg stadig ikke helt vidste, hvordan det fungerede og hvorfor der blev gjort, som der blev fra No. 6s side af. En tredjedel inde i serien går den også lidt i stå, og efter nogle afsnit er det som om, at serien kommer i tanke om, at der jo egentlig skulle være et plot, som de begyndte på i starten, og så kastes seeren ellers huj hej gennem noget der skulle afrunde serien i de sidste to episoder - men det følte jeg på ingen måde det gjorde.
Gyakkyō Burai Kaiji: Ultimate Survivor samt Gyakkyō Burai Kaiji: Hakairoku-hen (som egentlig bare er anden sæson) Serien handler om den arbejdsløse bums Kaiji, der bruger sin tid på gambling og hærværk uden noget fornuftigt at tage sig til. En dag finder han ud af, at han står i en enorm gæld på et lån han co-signede for mange år siden og havde glemt alt om. Da han umuligt ville være i stand til at betale gælden af under normale omstændigheder, tilbydes han at deltage i et gamble, der i værste tilfælde kan koste ham hans frihed eller hans liv. Serien handler så om Kaijis kamp for at betale sin gæld af imens han sætter liv og lemmer på spil. Mangaen er ikke slut endnu, så det tyder på at der godt kunne komme en ny sæson engang. Var selv helt forgabt i serien og kan kun anbefale den 8.5/10
Potemayo - En supersød serie om en lillie tingest med katteører, der kommer hoppende ud af drengen Sunaos køleskab og som han kalder Potemayo, fordi han var ved at spise en kartoffel med majonaise til. Senere dropper endnu en sød pige ud, som en af Sunaos klassekammerater kalder Guchuko. Serien er på 12 episoder og er både skæg men også nuttet ^//^
Tengen Toppa Gurren Lagann - omsider! Startede på den til det første træf jeg var til og har så først fået afsluttet den nu, små 3 år skulle det tage. Men misforstå endelig ikke - den er dælme god! Personerne er fantastiske, animationen frisk og soundtracket...oooh!!! Der hvor den halter for mig er i starten og slutningen af serien. Den er lidt tung i optrækket de første par episoder og hen mod slutningen synes jeg det forfalder til lidt for meget "mecha-pew-pew"... Et solidt 7/10 fra mig!
A Price for Romance: En novel om Satsuki Imamura, der indgår en aftale med Lord Edward af Argyle om et fake ægteskab for at sikre Edward hans formue, da det er et krav i hans afdøde fars testamente. Det er en yaoi historie, men meget kort og med få, flotte illustrationer af Miyagi Tooko.
Jeg har længe overvejet at se den, og da den blev valgt som Månedens anime på AniManga valgte jeg at se med. Den er meget speciel og der sker en masse vanvittige ting i den. Af og til er der dog en mening med galskaben og der er flere ting der kan tolkes. Jeg er dog glad for, at den kun er på 6 eps. da det ikke lige er min kop te.
En detektivserie som startede nogenlunde ud, og jeg kunne se potentiale i serien. Hen af vejen tager serien desværre en drejning imod det overnaturlige frem for det samfundspolitiske (den del, jeg fandt mest interessant). Serien slutter også med alt for mange løse ender.
enig - Un-go startede rigtig godt, men døde fuldstændigt ud... Kan ikke helt bestemme mig for om jeg vil have en 2nd sæson tli at lukke de løse ender, eller om jeg fik nok af 1 sæson :x
Fate stay night. Efter at ha læst en del om den herinde, besluttede jeg mig for at se den, og jeg blev gevaldigt skuffet.. Jeg synes det eneste denne anime havde/har kørende for sig er kamp scenerne, jeg har en hovedregl, hvis jeg sidder tilbage efter en anime er færdig med flere spørgsmål end svar. så har historien fejlet.. Det er ikke en anime jeg vil forslog andre, men kamp scenerne er nogle gange nok, bare ikke lige for mig :) Så jeg lader de andre "sæsoner" ligge, monstro jeg dog ikke finder dem frem på et senere tidspunkt alligevel.
Tamayura: hitotose På trods af at en af pigerne har en noget skinger stemme, og at der til tider kommer en belastende lille pige forbi (jeg forstår altså ikke det der med at klappe sig selv bagi, når man driller en person), har serien fungeret godt som afslapningsanime for mig - en serie man bare sætter sig ned for at koble af til og som har en særlig stemning. Den var flot at se på og havde et afslappet tempo, som passede til serien og dens stemning. Ind imellem blev der faktisk også plads til noget personudvikling.
Ang. Fate Stay/Night var jeg heller ikke vildt begejstret for den. Jeg synes dog at prequelen Fate Zero er meget bedre. Personerne er mere interessante, og den er stadig flot at se på omend den har sine dødvande øjeblikke.
Hoshi o Ou Kodomo- Children Who Chase Lost Voices From Deep Below En meget flot film med en fin historie. Har mange ligheder med Ghibli film såsom Laputa og for en gangs skyld lykkedes det mig at opfange et budskab :P .
Toaru Majutsu no Index I & II En klassisk shounen overnaturlig-action-magi-videnskab-religions-kamp-harem-komedie... Jeg så den primært kun pga Mikoto Misaka som vandt sidste års International Saimoe over Shana, Kanada, Taiga, Yuki, Mio osv... wtf!? Som de fleste andre af denne type anime syntes jeg egentlig ikke ret godt om den. Hovedpersonen er kedelig og laver mere og mere overdrevene beslutninger og handlinger. Alle modstanderne bliver også mere og mere overdrevet. Der er ikke nogen klar linje i hvad der forgår - klassisk shounen manga :) . Og på trods af alt dette er slutningen næsten den fladeste. *sigh* ... Men kan nok ikke holde mig væk fra spin-off'en Toaru Kagaku no Railgun, for Misaka var måske trods alt den mest interessante karakter.
Kimi ni todoke season 2: Synes godt, den kunne have været meget længere XD Men jeg kan godt lide den måde, den endte på :D (Happy end) Skriver ikke så meget om, hvad der sker, for så ville jeg spoile den, men værd at se - Det er Kimi ni todoke altså :3
Touch, som er en gammel serie fra 80'erne på 101 eps. Den er bygget meget op ligesom Cross Game, men det er også samme mand der står bag. Serien var god hele vejen igennem, omend den havde sine perioder, hvor jeg blev irriteret på flere af karaktererne. Serien strækker sig over en 4 år, hvilket især betyder stor udvikling hos den mandlige hovedperson. Generelt er persongalleriet godt sat sammen. Det hele handler også om vejen hen til målet, og hvordan personerne skal træne og udvikle sig for at nå derhen. Da den sidste kamp går i gang, ved jeg godt, hvordan den må ende, men det er stadig en fornøjelse at se, hvordan den og personernes relationer til hinanden folder sig ud.
Gundam Seed. I starten var jeg på ingen måde imponeret. Hele serien virkede ret stereotypisk især, hvad angik karaktererne. De første 30 episoder er da også kun gennemsnitlige efter min mening, og jeg var utrolig irriteret over, hvor meget recap der hele tiden blev blandet ind. Jeg tror, at Gundam Seed brugte lige så mange sammenlagte episoder på recap i løbet af de første 30 eps. som Touch gjorde på sine 85 eller sådan noget. Efter et par skelsættende dødsfald, går Gundam Seed dog hen og bliver mere interesseret. De to fronter i krigen bliver godt nok mere sort/hvide end de startede ud, men de personer det omhandler begynder at gennemgå en udvikling. I løbet af de sidste 15-17 episoder sker der meget, og det er her serien bliver trukket op på et højere niveau.
No.6: Endelig fik jeg set en animeserie færdig på kort tid XD En fantastisk godt animeret serie, selvom der er en masse huller i handlingen og knap så meget forklaring. Den sidste episode var en rigtig tude-episode, selvom jeg ikke græd, om så jeg ville. På en skala fra 1 til 10 får den 5, for det er både en serie, jeg vil se igen engang, men så er den hellere ikke længere, for plottet er lidt tyndt, synes jeg.
Gundam Seed Destiny og Gundam Seed Destiny Final Plus Jeg gik nærmest i gang med Seed Destiny lige efter jeg havde set Seed færdig. Jeg var allerede oppe og køre og engageret i serien og dens personer, så derfor flød det første stykke fint, selvom der kom en del nye personer til. Som serien skrider frem, kommer jeg dog til at savne de gamle personer mere og mere, da jeg ikke udvikler samme sympati for de nye. Hen af vejen bliver jeg også meget frustreret over den store mængde af dobbeltmoral, der hersker blandt de nye personer, hvilket får mig til at kunne lide dem endnu mindre. Ca. samme sted som Seed kommer der dog for alvor gang i Seed Destiny, og jeg glædede mig virkelig til at se de sidste 15 episoder. Desværre synes jeg ikke, at slutningen lever op til at skulle afrunde en 100 episoder lang serie. Der er stadig mange ting, der ikke kommer en ordentlig forklaring på, og jeg synes, at serien slutter MEGET brat. Seed Destiny Final Plus skulle så råde bod på det, men jeg er stadig ikke tilfreds. Det ekstra information den giver, er alt for begrænset. Jeg ved godt, at serien lægger op til at fremtiden skal være usikker og at ingen ved, hvad der venter, men som seer savner jeg virkelig en ordentlig afrunding og forløsning efter at have fuldt historien og personerne gennem 100 episoder.
Eternal Sabbath(Manga): En ekstremt, vildt godt tegnet manga med meget realistiske træk. Jeg kan også lide, at den leger lidt psykologisk med en, mens man læser den, og jeg tror jeg begyndte på den i lørdags(!). Her er et resume fra en hjemmeside, jeg har læst den på: "Ryousuke Akiba calls himself ES, a code name taken from a mysterious scientific experiment. Ryousuke will live to be at least two centuries old and possesses strange mental powers: He can enter people's minds, discover their darkest secrets, even rearrange their memories so that complete strangers will treat him like family. Ryousuke acts not out of malice but for survival-wandering Tokyo for reasons known only to him. No one recognizes him for what he is . . . until Dr. Mine Kujyou, a determined researcher, meets someone who challenges everything she knows about science- ES, possessor of the Eternal Sabbath gene. But is he the only one?"
Den er supergod, lidt for de ældre læsere, men Soryo Fuyumi har skabt noget helt utroligt i mine øjne :D Skulle den på en skala på 1 til 10 kommer den på 100, for det er virkelig et godt plot og flotte tegninger :3
Jeg har lige genset Last Exile. Denne gang så jeg den på japansk. Jeg så den første gang, da DR1 vidste den for vel 6 år siden. Jeg blev ikke så betaget af den i starten, og jeg kunne heller ikke finde hoved og hale i det hele. Men nu hvor jeg har genset den (og fået ordentlig styr på historien), værdsætter jeg den meget mere. Det er en virkelig god serie med flot og interessant artwork. Der er et bredt og appellerende persongalleri. Serien ved også hvor den vil hen. Der er udvikling både hos personerne og i plottet. Den målrettethed (eller hvad det nu kaldes) savner jeg virkelig i den nye Last Exile.
Japanske vs. amerikanske stemmer: den amerikanske dub er faktisk ret god med undtagelse af Lavie. Det samme kan siges om den japanske med undtagelse af Sophia. ^^
Another . I starten vidste jeg ikke helt, hvad jeg skulle mene om den, hen ad vejen blev det lidt bedre, men til sidst går det da helt skævt for serien. Personerne bliver irriterende og kommer til at virke dumme, samtidig med at historiens mysterium trækkes ud.
Bakuman 2. Jeg kunne ikke helt bestemme mig for, om den var på højde med 1'eren. der er en midterperiode, som jeg ikke er så begejstret for, men det er fordi jeg sidder og er lige så frustreret som hovedpersonerne. Så jeg er blevet enig med mig selv om, at den stadig er god hele vejen igennem, når jeg engagerer mig i personerne på den måde. Jeg glæder mig meget til sæson 3.
Shakugan no Shana FinalJeg er splittet. Sæson 3 var egentlig god nok, men jeg havde svært ved at sætte mig ned og se næsten hver eneste episode. Den er også meget langsom i starten, lige når man tror, at nu sker der noget, kommer der en recap eps. Der er en del flere personer med i sæson 3 i forhold til sæson 2, som jeg ikke rigtig får et forhold til. Og så forstår jeg ikke logikken her i 3. sæson.
Fam the Silver Wing. Denne serie er på ingen måde er på højde med den første Last Exile. Det nye cast er ikke nær så stærkt som det oprindelige - hos mig er det også genganger karaktererne, som jeg er mest interesseret i. Der mangler målrettethed (i mangel på et bedre ord) i handlingen. Fam the Silver Wing startede ud med at efterligne den oprindelige serie, men den fængede ikke på samme måde, og hen af vejen var det som om, at den gik i stampe og ikke rigtig vidste, hvilken retning den skulle i. Jeg undrer mig også at der hen mo slutningen , blev brugt en hel episode på at recappe den første serie og vise et par af de gamle figurer i nye omgivelser i 10 sekunder eller sådan noget, uden at gøre brug af dem videre i serien. Der er bare så mange ting, der ikke hænger sammen, og som vi ikke for nogen forklaringer på. Jeg er heller ikke på nogen måde fan af hovedpersonen Fam, som jeg ikke kan se nogen som helst form for udvikling hos - hun er lige belastende i første eps. som i den sidste.
Nisemonogatari Efterfølgeren til Bakemonogatari. Den ret spøjse visuelle stil forsætter men er blevet lidt mere struktureret. Knapt så mange meningsløse flashes med wall-of-text. Diverse "black scene" flashes giver nu faktisk mening. Denne gang hjælper Araragi Koyomi hans to lillesøstre, Karen og Tsukihi, med overnaturlige problemer. Vi får også langt mere at se (og hører!) til vampyren Shinobu. I det hele taget er serien langt mere lolicon denne gang - vi får knapt nok set Hitagi hvilket er ret spøjst når nu hun IMO klart var den mest interessante karakter i Bake... men det passer egentlig også fint til stilen af disse serier at de ikke er helt til at regne ud. Et must for fans af Bake. Haderne af Bake vil formegenlig også hade denne. Jeg ser frem til Kizumonogatari.
Nana En gennemført josei anime, med alt det drama, romantik og humor det nu indebærer. Det er næsten det mest forklarende jeg kan finde på. Den har nogle ganske gode punkter, og god humor ind i mellem. Men undervejs syntes jeg at karakterene begynder at foretage nogle spøjse valg, og efterhånden bliver den bare mere og mere træls at se på. For at gøre det hele endnu være så kan den selv efter 47 afsnit ikke engang afslutte historien. Årsagen er jo selvfølgelig at den er baseret på en manga der stadig er i gang efter nu snart 12 år. En manga jeg nok aldrig kommer til at læse. :) Så afgjort en serie for de unge kvinder. Mændene kan sagtens se med, men ikke en josei anime jeg kunne finde på decideret at anbefale, som jeg godt kunne finde på med fx Usagi Drop.
Catherine Et PS3 spil udviklet af et Japansk hold, men har helt igennem engelske stemmer og tekster. Små japanske elementer har dog overlevet såsom at baren sælger Sake og at hovedpersonens, Vincents, lejlighed har en klassik Japansk entré. Men der er store dele af spillet hvor man bare ser historien folde sig ud igennem enten 3D eller 2D animations-sekvenser (altså næsten anime ;) ). Spillet er egentlig delt op i to spil. Hver nat har Vincent mareridt hvor han skal holde sig selv i live ved at klatre op af et højt tårn af kasser inden at undergrunden, eller hvad der nu er dernede, opsluger ham. Så der skal flyttes rundt på kasser for at få skabt trapper. Et klassisk puzzle der til tider godt kan give lidt hovedbrud. Den anden del er hvor selve historien foregår og det sker i Vincents faste bar hvor han hver aften drikker sig en lille fjer på. Årsagen er hans de mareridt han har, men ikke kan huske, og det noget kaotiske privatliv han er kommet ud i hvor han er splittet mellem to piger: Katherine, hans kæreste igennem de sidste 5 år, og Catherine, en fræk ung pige han lige har mødt. Undervejs i spillet bliver man udsat for diverse "good-vs-bad"-agtige beslutninger omkring forhold, ægteskab og alt den slags. Disse har indflydelse på historien, og da der er mindst to slutninger skal jeg lige have gennemført det en gang mere... (rated 15 for strong language, moderate gore, sex references)
Chihayafuru. Der var jo ikke rigtig nogen slutning, så jeg håber på en sæson 2. Den var lidt sløv i starten, og man skal lige bygge et forhold op til de forskellige personer, men hen ad vejen, udviklede Chihayafuru sig faktisk til en ganske god serie.
Ang. NANA, så skyldes den uafsluttede anime som nickchanger selv er inde på, at manga stadig ikke er afsluttet. Der er i alt 21 bind og et par ekstra kapitler, og anime'en dækker ca. halvvejs ind i bind 11 eller sådan noget. NANA bæres så bestemt af sine personer, så hvis man sidder og er irriteret på dem, forstår jeg godt, at den går hen og bliver træls.
"Ugh" er det første ord der dukker op, hvis jeg skal beskrive Mirai Nikki. Den starter ud meget godt og mange af kampene er interessante men hen mod de sidste 6-7 afsnit taber de virkelig bolden og hovedpersonen mister alt troværdighed og jeg endte med at sidde og være irriteret hver gang han åbnede munden. Spildt potentiale.
Så har du også set den bedste del af serien. Der kommer et par gode scener derefter og ellers bare Yukii der whiner resten af vejen og Yuno bliver bestemt ikke bedre.