Nu står dette som Nordjysk Anime Forening, men er der andre anime foreninger i andre regioner? Det er ret så nyt territorie for mig da jeg faktisk troede at Anime og Cosplay var næsten totalt ukendte fænomener her i Danmark og var sådan lidt alene om det :/
Også, er der nogen der har den artikkel i Post Danmark om en pige der var glad for Cosplay og Anime?
Lad mig se: Randers - kan ikke huske navnet, ret aktive med endagsarrangementer Herning - HAF, weekendtræf ca. halvårligt, mere spontane ting en gang i mellem via forum (herninganimeforening.dk) Herning - SVS, stort årligt event, næste gang til foråret, dato ligger allerede fast, personsammenfald med HAF (svs-con.dk) Aarhus - jeg ved ikke helt hvad og hvor meget de laver i øjeblikket. Tidligere endagsarrangementer hver eller hver anden uge (obaa.dk) Jelling - kan ikke huske navnet, ved ikke hvad de laver for tiden Vejle - der er vistnok ved at starte en forening op Odense - AIO, vistnok ugentlige endagsarrangementer (aiodense.dk, men mere aktive på facebook) København - Kameko, ligger stille i øjeblikket på grund af lokaleproblemer. Forventes genstartet først på sommeren (kameko.dk) København - Genkai. Er vist gået over til at holde ét stort, årligt event. København - J-popcon. Ét årligt event, normalt i november. (j-popcon.dk) Sjælland - mener at jeg har hørt om en forening et eller andet sted. tror det var næstved. Malmø - mangakai, ved ikke præcis hvad de laver (mangakai.se)
Så er der Alpa Entertainment, som arbejder på at få et magasin (flere hundrede sider, lav trykkvalitet, lav pris) med både japanske og vestlige serier og danske fantegninger på gaden. Har en facebook gruppe der hedder 'comic party' - jo flere der er i gruppen, jo lettere får de ved at overbevise butikkerne om at sætte det på hylden.
Der var en for nogle år siden, om hende der havde vundet J-popcons cosplaykonkurrence (og af PostDanmark blev udråbt til danmarksmester i manga). den har jeg et eller andet sted, jeg kan godt prøve at finde den. Derudover har der været nogle artikler om Kita, dem er jeg ret sikker på, at bestyrelsen ligger inde med. Og der var vist også en herindefra der også var blevet interviewet af TJECK omkring cosplay.
Randers hedder Anime-Higashi, anime-higashi.dk HAF's hjemmeside er animeherning.dk. SVS' er svscon.dk uden bindestreg. Arhus hedder OTaku Batsu Aarhus (OBAA) og har lørdagsarrangementer den anden lørdag i hver måned og nogle gange weekendarrangementer. Jelling hedder Nin-nin. Det i Vejle er ikke en forening men et initiativ til en con - Hoshicon. Den har en Facebookgruppe. Der kommer også en ny con (Yari) i Odense til sommer den 3-4. juli http://yari.dk/
Nå ja, foreningen Genkai blev stiftet for under 2 uger siden, sidste år blev Genki (http://www.genki.dk/) afholdt af Kameko. Det primære mål er en stor messe årligt, men der er også snak om mindre arrangementer der leder op til det store brag.
Jeg tror af svensk forening du mener Mangakai Lund (http://www.mangakailund.org/) der afholder Kodachicon og Kodachikun, og de ligger så i Lund og ikke Malmö :)
Undskyld. Havde glemt alt om det. Det er jeg ked af. Kommer hjem næste gang 8. oktober. Var endda oppe på loftet for at lede efter noget andet, men så den ikke der.
Her er de foreløbig som fotos. Jeg er ikke sikker på hvornår jeg kommer forbi en scanner. Inklusiv alle billederne fra artiklen. Jeg kan dog ikke finde youtubeklippet. Der blev afholdt 2 Danish Cosplay Summits det år - i marts og til J-popcon (2008 WCS-deltagere). Liuwina og Risa vandt ved j-popcon.