Jeg vil på konkurrencerådets vegne starte en tråd dedikeret til feedback omkring dette Kita træfs konkurrencer. Den bedste måde, hvorpå vi kan forbedre konkurrencerne til næste træf er at høre meninger og erfaringer fra de deltagere, som deltog i de forskellige konkurrencer her til træffet :) Hvis I ville sætte nogle minutter til side til at fortælle os, hvad det var skide godt, og hvad det var mindre skide godt ved de forskellige konkurrencer, så vil vi blive så taknemmelige at vi begynder til synkronsvømning!! eller noget....
Følgende konkurrencer, som vi havde at byde på ved Kita Træf 10.2 var: Fredagsquizzen (rød/grøn kort) Stepmania Battle (dansemåtter) Gæt og Animer! (mime anime karakterer) Gæt en LortLyd (Openings og Lydudrag) Holdquizzen (den store, lørdag aften) Beautiful Katamari spilkonkurrence Raving Rabbids spilkonkurrence BlazBlue spilkonkurrence
Stikord: - Sværhedsgrad - Variation - Tidsforbrug (langtrukken?) - Underholdning (sjov/kedelig) - Relevans (for dig + for konkurrencens emne) - Forklaring og metode
Desuden skal I være yderst velkomne til at komme med diverse foreslag.
Vi skal nok kommentere på jeres indslag så vi med jeres hjælp kan forsøge at forbedre oplevelsen til næste gang. På forhånd mange tak! :)
Ting vi skal have gjort noget ved til næste træf: Gæt-En-Lyd: Ved fremvisning af de rigtige svar (lyd+video) falder videoen bagud i forhold til lyden. Kan dette skyldes, at computeren ikke kan trække det ordentligt? Desuden skal der indføres en regel med, at man ikke må arbejde sammen .... eller at alle skal danne hold sammen 2 og 2 / 3 og 3. Holdquizzen: Vi i rådet skal se Holdquizzen igennem efter sema har lavet diaset, da vi har oplevet, at nogle ting ikke er helt som de skal være i spørgsmålene. F.eks. i kategorierne "Asiatisk Rollespil" og "JapDansk for begyndere" ved Kita Træf 10.2. Desuden har vi forskellige måder at lave "Skizofreni"-spørgsmålene på i rådet. Asger synes StepManiaen er bedst fordi den er underholdende selv for ikke-deltagere. Desuden så spiller ens StepMania skills ikke så meget ind. Nyskabning! Gode fede spil. Ikke fighter/battle spil (tekken style) Mario Kart: skift mellem banerne evt med terningslag. Nogle baner bugger med dobbelt tempo i VS mode.
Fredagsquizzen (rød/grøn kort) Jeg synes, at det var et rigtig godt tiltag, at man sådan nogenlunde selv, kunne vælge hvilken runde man ville være med i. Konceptet er stadig godt, simpelt og let at forstå.
Stepmania Battle (dansemåtter) Både underholdende at se på og deltage i, selvom jeg aldrig fik helt styr på de forskellige bevægelser/angreb i Smash Brothers (jeg kom ikke videre, så kan ikek sige noget om de andre spil). En mindre detalje, det ville nok være tilstrækkeligt, hvis det bare var den første eller de to første, som skulle over målstregen i Mario Kart. Det ville også have været lidt mere interesant, hvis der var blevet spillet forskellige baner i Mario Kart.
Gæt og Animer! (mime anime karakterer) Underholdende som altid. Dog er der ved at gå temmelig lang tid imellem at man skal være aktiv. Desuden afhænger det meget af hvem man kommer på hold med - er man på hold med en del der kender hinanden, har men en stor fordel. For at man kan få lov at mimere mere end en gang og ikke skulle vente så længe på at det bliver ens hold igen, kunne man køre to omgange samtidigt - en i konkurrencesalen øverst og en et andet sted.
Gæt en Lyd (Openings og Lydudrag) For de fleste var det nok en fordel at udklippet af sangen blev spillet to gange. For mig var det ikke så nødvendigt at høre udklippet to gange, men det resulterede i en okay svartid. Med hensyn til lydklippene, så var jeg virkelig lost og gættede kun to rigtigt. Der var det mere vigtigt at høre klippene to gange, da jeg i hvert fald lagde mærke til ting anden gang, som jeg ikke havde gjort i første omgang. "Vodkaaaaaaaaaaaaaaa"
Holdquizzen (den store, lørdag aften) Det var fedt at holdene fuldtes meget mere ad denne gang. Der plejer at være 1-2 hold, som spurter derudad med en masse point, så det nærmest er afgjort inden anden runde. Hvad der udløste det tætte løb, ved jeg ikke. Kategorierne var okay, men tag og drop "Der er et yndigt land". Langt de fleste går udenom den og størstedelen har ikke den store viden om Japan. Desuden kommer der jo også Japanspørgsmål i mange af Silaschancerne.
Jeg var ikke med i så mange konkurrencer, men jeg kan da lige smide et par tanker om dem jeg var med i/så...
Fredagsquizzen: Er en af mine personlige favoritter, og 80% af grunden til jeg slæbte mig til aalborg fredag... Det var fint at man kunne få lov at se katagorierne inden man meldte sig til en runde, men jeg tror måske jeg foretrækker den gamle metode, hvor man bare fik kategorierne smidt i nakken, og så måtte man tage den derfra. Til gengæld synes jeg sværhedsgraden var nogenlunde ens på alle runder og det skal i sgu alligevel have uforbeholden ros for!(selvom jeg synes den var generelt svær i år haha) :)
Gæt en Lyd: Første gang jeg prøver denne her konkurrence, og jeg fandt den kæmpe sjov! det er sværre end man skulle tro at genkende titelsange uden animationerne - og når man, som jeg, ofte kun hører sangene én gang for derefter at springe dem over, blev det ret tricky at placere dem rigtigt... For mig var det ret vigtigt at sangene blev spillet 2 gange! Der var et par af sangene, og lydklippene for den sags skyld, som mange genkendte lynhurtigt (DNAngel og Sayonara Setsubou Sensei fx), og hvor alle udbryder "aaah, blahblahblah". Jeg må være langsomere end alle andre for jeg nåede ikke at høre andet end et par toner inden klippet blev overdøvet og måtte derfor fange den i anden omgang...
Holdquizzen: Som altid total hyggequiz <3 men jeg finder den nu lidt lang i det, uden helt at kunne komme med et bud på hvordan det kan undgåes <.<' Er enig med Wish om at kategorien med Japan spørgsmål burde droppes, den ender altid som den ingen kan svarene til og må gætte sig frem...
Raving Rabbids: Funneh funneh funneh! Spiller aldrig Wii, og har ikke forstået hvorfor den er så populær, men lige lørdag aften, der dimrede det lidt for mig! Det var måske lidt unfair for dem der startede konkurrence, idet de 2 andre hold spillere kunne sidde og lure alle trickene mens de andre spillede, men synes så det var en fin løsning at der gik 2 videre fra den runde og 1 fra de efterfølgende (for det var det der skete, ne?!?)...Konkurrencen blev lidt lang, man kunne måske have nøjedes med 4 spil pr. runde?! Ellers var den god!
Jeg deltog ikke i step mania konkurrencen fordi....den bare aldrig har sagt mig noget, sjovt at se på thou, selvom jeg missede den helt i år... Og hvad angår Gæt og animer; synes konceptet er cool, men jeg kender (for ikke at nævne at jeg ikke kan huske) de karakterer der er valgt til den, så det er blevet en jeg springer over... Men det synes jeg er ret generelt for konkurrencerne, at det hænger i de samme serier (også fra år til år), kan godt se man må tage efter de serier der er rimelig chance for et flertal kender, men hvor ville det være fedt hvis der var lidt større bredde på det udvalg der bliver repræsenteret - et enkelt spørgsmål eller 2 fra nogle af de helt nye serier kan altså ikke slå ihjel!
Wish: - Jeg er helt enig med at der gik rigtig lang tid før man selv var aktiv i Gæt og Animér konkurrencen. Den vil vi lige tænke over i rådet. - Jeg prøvede at ramme mange catchphrases eller quotes man genkender serierne på under lydklippene i Gæt en Lyd, f.eks "Voodkaaaa", "I'm in despair", mm.... Det gjorde jeg bevidst fordi den del ellers kan være ret så svær. - God pointe med hensyn til Japan-kategorien i Holdquizzen.
mini_jette: - Jeg skal nok prøve at få folk til at dæmpe deres udbrøl i Gæt en Lyd konkurrencen. - Holdquizzen blev lidt lang, ja, men blev den også kedelig? Personligt synes jeg den var fin fra start til slut (selvom jeg var tidstager ^^).
synes ikke det er et problem at der er plads til folk kan synge lidt med og snakke med sidemanden under gæt en lyd, så længe klippet kommer 2 gange, folk skal lige af med det der: "uuh, den er såååå god~<3"-fan moment, og så er der nogenlunde ro, til klippet kommer igen... måske en lille påminder om at dæmpe sig bare lidt...
personligt synes jeg holdquizzen blev lidt kedelig til sidst - var faktisk det jeg mente da jeg sagde den er lang...(kunne jeg self bare have skrevet - d'oh!) Det er en quiz hvor man bruger meget tid på bare at sidde og vente på spørgsmål, på svar, på point osv, og for de mere utålmodige i forsamlingen kan det blive lidt af en prøvelse at holde koncentrationen så længe! En kategori mindre i hver runde og/eller nogle lyd-/videosegmenter ville måske hjælpe på det...Kan også bare være jeg er en dårlig taber og mistede interesse fordi mit hold tabte hahaha =D (tror jeg nu ikke) - forresten rigigt lækkert man kunne holde øje med stillingen og hvem der havde turen!
Der er nogle fundementale problemer med holdquizzen så den bliver meget lang. Dog tror jeg faktisk vi var færdige lidt over 22. Hvilket er rimelig hurtigt i forhold til tidligere. Lydklip har vi ikke med idet de er i Gæt en lyd og da vi prøvede det engang fungerede det ikke særlig godt i holdquizzen, efter vores mening. Dog kan videoklip godt bruges. Japan kategorien er med helt bevidst idet vi er en Japansk forening og ikke en anime/manga forening og af denne grund blev denne kategori indført for at give vores medlemmer lidt kendskab til Japan. Af samme grund følte vi os også lidt forpligtiget til i det mindste at have en kategori der er mere generelt omkring Japan. Dog vil vi gerne have ideer til hvorledes holdquizzen kan laves anderledes, vi går selv med nogle ideer, men vil selvfølgelig gerne have noget at supplere med :)