Jeg kiggede lige forummet igennem, og jeg kunne ikke få øje på en tråd til anbefalinger, så nu laver jeg selv en. Jeg har nemlig længe ville se en Gundamserie, men jeg ved ikke hvilken, så nu ville jeg spørge herinde. Jeg kan godt lide serier, men interessante personer, som man kan relatere til. Historien må også gerne være interessant og spændende. Så kan nogen (også ud over Pip) anbefale en Gundamserie, som I tror vil falde i min smag?
God ide - jeg har selv luret lidt på at ville give en Gundam serie en chance, men kan ikke helt finde ud af hvor meget de forskellige serier hænger sammen og hvor man bør starte...
Nu er det jo ved at være lang tid siden jeg har set serierne, men jeg skal forsøge at give de bedste highlights. Alle de gundam serie jeg har set holder et meget højt niveau og der er sædvanligvis flere interessante personligheder med på begge sider af konflikterne i serierne. Det vigtigste at gøre sig klart er nok om tegnestilen har betydning for en og hvor mørk stemningen skal være. Samtidig kan det være en fordel at undersøge de forskellige universer, eller tidsregninger som findes i gundam (på hukommelse er der vidst 8). De forskellige univers indeholder de samme organisationer, lande og tit personer i større og mindre omfang samt typer af gundam og mecha i det hele taget. Nogle af serierne hører til hovedlinjen hvor andre har deres egne univers.
En nem måde at få overblik over serien er wikipedia. http://en.wikipedia.org/wiki/Gundam her kan man under MSG Date, se hvilket univers og år serien foregår. Eksempelvis foregår langt de fleste serier i UC (Universal Century) hvor eksempelvis Gundam Seed foregår i C.E (Cosmic Era).
Serierne der ikke foregår i UC er Cosmic Era: Gundam Seed og Gundam Seed Destiny + OVA osv. After Colony: Gundam Wing + film Future Century: Mobile Fighter G Gundam After War: After War Gundam X Correct Century: Turn A Gundam (den er meget anderledes end de andre) Anno Domino: Gundam 00 Advanced Generation: Gundam AGE (kommer i år)
Så der Super Deformed Gundam, men dem vil jeg nok ikke anbefale nogen ser fra start har ikke set dem selv og de er vidst lidt underlige.
Gundam Seed som krizz siger er et godt sted at starte og også den jeg selv så først. Den er god af flere årsager, det er i et "univers" for sig selv og derfor kommer du ind fra starten af. Samtidig er serien relativ ny så tegnestil osv. ikke er det der skubber dig væk fra serien. Man skal dog forberede sig lidt på at hovedpersonerne i gundamserierne kan være lidt hysteriske i starten, det gør sig gældende i denne serie. Hvis man synes hovedpersonen er hysterisk eller lidt for meget vil jeg foreslå at man forsøger at ignorer det og fortsætter, det forsvinder og serien bliver bedre. Jeg havde selv meget svært ved at holde ham ud anden gang jeg så den. En fordel ved Seed er at den leder til Seed Destiny, som jeg personligt synes er markant bedre end Seed ikke mindst fordi hovedpersonen er blevet ældre og mere moden, men samtidig også fordi det er langt svære at finde ud af hvem der er ond og god. En anden start serie kunne være The 08th MS Team. Den er dog del af et af de større univers, men jeg havde ikke problemer med at se den selvom jeg ikke havde set noget af de andre fra samme univers. Fordelen her er at serien er mere kompakt, kun 12 afsnit i modsætning til normale 39-51 afsnits. Jeg kunne også godt lide personenerne og historien, men serien er af ældre dato. Hvis man er til de mere "mørke" serie vil jeg anbefale Gundam Wing, det er personligt min favorit gundam serie og den skulle være mere som de ældre i at de ikke er bange for at folk dør og stemningen er mere mørk og dyster. Har også ligeledes den fordel at den er i et univers for sig selv.
Jeg kan kun give pip ret i at der er meget stor forskel på de forskellige serier, historier og tegnestil.
Jeg begyndte selv at se Gundam Seed som det første og jeg har aldrig rigtig kunne se Gundam X eller de lidt ældre, pga. den noget ældre tegnestil. Gundam Wing er så en af dem jeg godt kunne se, da stilen er ret så tidsløs. Men jeg vil ihvertfald anbefale at man ikke starter med noget så nyt som Gundam 00 eller Gundam Unicorn.
Jeg vil anbefale at man ser Gundam Seed først da den er af nyere tid, rigtig god historie og flot tegnet. Gode kamp scener. Der er mange intriger bland hovedpersonerne, hvilket gør at den hele tiden kører meget på psyken af hovedpersonerne. Historien er fyldt med en masse politiske komplotter og man ser hvordan vores hovedpersoner bliver fanget i det og handler ud fra de situationer de kommer ud for. Rigtig flot historie, en jeg kan blive ved med at se. De har også nogle rigtig gode kampe. Der er dog 2 måder man kan se den på, da de har lavet en kortere udgave ved at klippe det sammen til 4 film af 1,5 time. Ellers er serien på 50 afsnit. Derefter skulle man så se Gundam Seed Destiny og så er der en OVA der slutter den af (Gundam SEED Destiny Final Plus: The Chosen Future)
Dertil kunne man så efterfølgende se Gundam Wing som har en rigtig flot historie, hvor der ikke er nær så mange personlige intriger og hovedpersonerne er meget mere målbevist. Tidløs tegnestil. Der følger en Film med som lidt afslutter noget af det serien startede.
Så skulle man se Gundam 00 (fantastisk tegnestil, meget psykologisk, rigtig gode kampe), derefter IGLOO (meget brutal), så kunne man se GUndam Unicorn (ikke færdig endnu, god historie) og så den nye som pip nævnte :p
Men man behøver sku ikke sætte sig ind i alt det med tidslinierne og universet. Det forklarer de ret hurtigt i serierne.
Wow... jeg vidste faktisk ikke at både Seed og Destiny var på 50 eps. hver. Jeg troede, at de var på 26 eps. hver. Så jeg ved ikke lige, om jeg kan se 50 eps. for at kunne se en lidt bedre serie, men nu kan det selvfølgelig også være, at jeg er heldig og ikke finder hovedpersonen irriterende. Jeg har set et par episoder af Gundam Wing, da den blev vist på tysk, men det var inde midt i, så jeg har overvejet at se serien fra starten - især fordi Crunchyroll har den. Mikael (Gashapon) har hvis også nævnt 08th MS Team for mig en gang, jeg troede bare den ville være svær at se, fordi den foregår midt inde i en tidslinje.
Jeg tror, at jeg vil prøve at se Seed først, og hvis den ikke kan holde min interesse, springer jeg over til Wing.
Jeg tillod mig at google titlerne for lige at fange et screenshot og måske en omtale eller to af de titler i nævner... Nu har jeg aldrig været den store fan af at se tingene i kronologisk rækkefølge... jeg gør et stort nummer ud af at finde den rigtige rækkefølge for derefter at spring ind midt i det hele... Jeg dimler lidt mellem Wing (mest fordi stilen lader til at ligge mere til mig end Seed - ellers den) og Gundam 00, som var den der umiddlebart tiltalte mig mest... Men super, takker og bukker for de fine svar! Så er der nok en chance for Gundam også bliver lukket ind i mit hjem en af dagene :)
Nu er Seed jo langt fra dårlig der er måske flere følelser og splittede personer end i Destiny hvilket gør den god. Det jeg synes er irriterende er bare at hovedpersonen er meget splittet omkring hvad han laver der hvor han er, men det kan jo være andre synes de følelser passer meget godt ind :)
Nå, nu er der jo ikke rigtigt skrevet andre anbefalinger end det gundam lort(skal selvfølgelig ses på med et smil ;)), så jeg vil lige anbefale lidt...
Yu Yu Hakusho. Lavet af manden som senere gav os Hunter X hunter, som også er gift med damen som lavede Sailor moon :) Der findes tre "realms" demon realm, human realm og spirit realm, Yusuke Urameshi er en bandit som dør, og derefter får valget om at komme tilbage, uden at give nogle spoilers, er det selvfølgelig ikke uden konsekvens.. jeg er vild Mangaka'en Togashi, synes han har formået at lave en fantastisk verden, og eventyrene gør det hele spændene, rigtig fed action serie. Denne findes både som manga og anime, Animen følger mangaen rigtig meget, og der er stortset ingen fillers.
666 Satan. Lavet af Seishi Kishimoto, ja det er rigtigt, Masashi kishimoto(manden bag Naruto)'s bror. Rigtig fed manga, blev desværre aldrig til en Anime :(
Ichiban Ushiro no Dai Maō. "This story of "love, magic, and battles" revolves around Akuto Sai, a boy who aims to become part of his country's highest order of magicians and contribute to society as one of its clergy. On the day he is admitted into the Constan Magical Academy, his aptitude test predicts the following: "Future Occupation: Demon King." Thus begins his severe school life in which he is resented by his studious female class head, desired by a girl with mysterious powers, and guarded by a beautiful female android."(fra Wiki.) Er helt vild med den her anime, især de sidste par afsnit giver mig kulde gysninger.
Code Geass: Lelouch of the Rebellion Helt igennem fantastisk anime, hvis man kan lide at hovedpersonens rolle også kan ses som en villains, og så er der også en del Mecha, men denne anime både chokere, overrasker og holder dig fanget hele vejen igennem :)
Til Gama: Nu spurgte jeg jo også specifikt efter Gundamserier, da jeg oprettede tråden. ;) Og siden er der ikke andre, som har bedt om at få andet anbefalet.
Til Wish: tænkte nu også bare at jeg gerne ville sætte nogle generale anbefalinger igang, jeg leder nogle gange efter nye animes, men det er jo ikke altid tiden eller interessen kan holdes igang indtil en eller anden har svaret, og selv der kan det jo være det ikke er for mig, derfor er det dejligt at have en tråd at gå igennem :)
Beelzebub! Både som anime og manga er denne historie fandens morsom indimellem. En knejt, der er skolens bølle, støder en dag, hvor han er ved at banke nogle punks, der vil overtage hans plads som den stærkeste delinquent, på Dandelion, en creature fra Helvede. Inde fra Dandelion, der splitter sig i to, kommer en lille nøgen møgunge, selveste Satans søn Beelzebub-med-det-lange-navn! Og Baby Beel kaster så sin kærlighed på denne her bølle, for han er jo monsterstærk i denne babys øjne. Senere støder flere karakterer til og det skal siges, at bøllen(hvis navn jeg ikke kan huske, men lur mig om ikke det er noget med Oni) bliver svitset, når Beelzebub græder, for så afgiver ungen elektricitet og han er konstant på bøllens ryg.
Hellsing! Simpelthen bare for nice med antihelten Alucard og vampyr-politipigen, jeg mener Seras Victoria, som dræber andre vampyrer, ghouls og kæmper mod en hemmelig nazi-organisation samtidig med at Vatikanet spøger rundt omkring. Både mangaen og Ultimate-serien, der er bedre animeret, er ekstremt blodige og virkelig uhyggeligt spændende.. God, I have seen the light!
Halløj og tak! Surfede lidt på nettet da jeg ledte efter en ny anime og havde selv tænkt på noget mecha ala Gundam, men der er så mega mange gundam serier så vidste ikke rigtig hvor jeg skulle starte indtil jeg fandt denne awesome tråd. Startede dernæst på Gundam Seed og synes det er en super fed anime! Så jeg takker manga gange. Næste stop Gundam Seed Destiny.