Vi har fået nyt forum. Hvis du ikke kan logge ind kan du skriver til teknik@anime-kita.dk, så hjælper vi gerne :)

Japanske rice balls/onigiri

Redigeret September 2012 i Off Topic
Hey Kita'er.
Nogen der har en opskrift på rice balls/onigiri... Man ser jo altid personer i animes spise dem, og de skulle også være et stort hit i Japan :P

Har læst at man skal beuge japanske ris? Ved i hvor det er muligt at købe det?
Også, er det mon muligt at lave det uden en rice heater? Læste et eller andet sted at man kunne bruge mikrobølgeovnen (1000W)... Men at det skulle tage 30 min Oo
Håber der er nogle der kan hjælpe :P
(ellers må jeg bare kludre lidt med normalt hvidt ris XD)

Kommentarer

• Hmm jeg ved ikke med opskriften, men risene kan du måske finde i en af de der asiatiske butikker :)
  • Redigeret September 2012
    Du kan sådan set købe special-ris i alle store supermarkeder nu om dage, men de koster også derefter...det er muligt de er billigere i asiatiske butikker, men bare in case du ikke lige har en i nærheden, så kan det altså også fås i almindelige butikker :)

Edit - jeg lavede engang nogen som en lille side-dish-ting til en asiatisk middag jeg holdte, så vidt jeg husker endte jeg med at bruge...sushi-ris (de klistrer så dejligt haha), kan ikke huske med opskriften, men jeg prøver lige at kigge om den skulle ligge et sted i rodet...
  • http://www.wikihow.com/Make-Onigiri - Onigiri med fyld :)

Som det allerede er forslået er sushi-ris gode til onigiri, fordi de klistrer ekstra meget.
    Og du behøver altså hverken riskoger eller mikroovn for at tilberede ris - du kan bare koge dem på gammeldags facon, i en gryde ;)
  • Ok takker :)

Ang. fyld, nogen der har en god ide til det, hvis man ser bort fra al form for fisk? XD
  • Blændet pølsemix som fyld!
  • Hvad Karma siger!
  • Tænkte på om blommefri vindruer mon er gode? Eller SPAM?

Ellers bliver pølse min plan B :P
  • Bringer lige en "gammel" tråd op :P

Nogen der ved om "Blue dragon japanske sushi ris" er gode til onigiri? :P Når jeg søger på internettet får jeg delte svar

Håber en kan svare inden imorgen :P (Ellers må jeg bare give det en chance XD)
  • Redigeret October 2012
    Oi, det specifikke mærke har jeg ikke lige testet, plejer bare at bruge alm. Jasmis ris fra asia-butikken til onigiri
    (min mor plejer at købe 10kg sække, som hun deler med mig :P)

Men hvis det er til sushi så burde det næsten også kunne bruges til onigiri, kan jeg da ikke se noget problem i.
    Bare test det, og hvis det går galt så véd du det til næste gang! :D
  • Redigeret January 2013
    Jeg vil lige indskyde, at jeg har prøvet at lave onigiri med grødris. Fyldet bestod af tun i olie blandet med creme fraiche dressing. Det var okay, men manglede lidt smag. Så næste gang vil jeg prøve med jasmin ris og tun i vand blandet med creme fraiche dressing evt. med et stykke tang om også. Jeg vender tilbage og fortæller, hvordan det er, når jeg får prøvet det af.
  • Er nu mere til vegetarisk fyld, but go for it :P
  • Ret forsinket update.... ^^;

Grødris er klart nemmere for mig at arbejde med end jasmin ris er - jeg havde meget svært ved at få jasmin risen til at hænge sammen. Jasmin ris smager dog af en lille smule mere. Tun i vand blandet med creme fraiche dressing og en sjat stødt peber som fyld har mere smag.
  • Er det ikke bare ligesom sushi, bare formet anderledes og uden fyld?
  • Jeg spiser kun onigiri MED fyld.
  • Det bliver lidt kedeligt uden fyld :)
  • Ok... Så det ER ligesom sushi?
  • Jeg har lavet onigiri optil flere gange og har brugt ganske almindelige grødris købt i Rema1000, og de fungere ganske fint til opgaven (både onigiri og sushi). Så jeg ser ingen grund til at spendere penge på de dyre sushi ris (risende skal bare være kortkornede ris).

Jeg har brugt denne opskrift til at lave dem med, med den lille ændring at jeg bruger honning istedet for sukker (ca. 2,5 spsk). Giver meget mere smag og gør faktisk at "rene" onigiri'er faktisk kan spises uden fyldt. Det kan dog godt kræve lidt øvelse at få dem lavet rigtig. Men der er diverse videoer som kan give en ide om hvordan man gør, det er dog ikke alle metoderne der virker lige godt for alle.
    http://www.sushiopskrifter.dk/sushi-ris
    Har også selv lavet mange versioner uden fisk da jeg ikke selv er til fisk, blandet andet har jeg lavet en med bacon og cheddar ost som var et hit blandt børn, eller en med wokgrønsager som jeg selv var ret glad for :D

Og ja Anders.. Det ER ligesom sushi.. Faktisk så betyder sushi bare "eddike ris". Så begge "former" ER rent faktisk sushi :P .. Vidst lidt ligesom om at sige en manga er en tegneserie og en tegneserie er en manga... -isk....
  • eller kan jeg varmt anbefale http://www.sushiplanet.dk/sushi-ris-opskrift

det også fantasien som sætter grænser ;)
  • Wuuh, onigiri!
Log in eller Registrér for at kommentere.