Vi har fået nyt forum. Hvis du ikke kan logge ind kan du skriver til teknik@anime-kita.dk, så hjælper vi gerne :)

Sådan laver du fancy ting med forum-tekst (BBCode)

Redigeret December 2014 i Generelt
Jeg tænkte det nok ville være praktisk lige at lave en oversigt over nogle af de ting, man kan gøre med forummets BBCode.
Især det at få fremvist billeder er der vist mange af jer, der ikke har forstand på.

Når man skriver et indlæg eller opretter en tråd, skal man huske at have "BBCode" format valgt lige under tekst-feltet.
Man omfanger det pågældende tekst eller link med firkantede parenteser, således: []test[/].
Man kan så skrive noget af følgende:

[b]Fed skrift[/b]
[i]Kursiv skrift[/i]
[u]Understreget tekst[/u]
[s]Gennemstreget tekst[/s]
[color=red]Rød tekst[/color] (man kan indsætte mange forskellige farver i stedet)
[size=1]Lille tekst[/size] (Skalaen går fra 1-7, hvor 1 er lille og 7 er meget stor. Standardstørrelsen ligger et sted mellem 2 og 3)

[url]http://www.testlink.com/[/url] - Opretter et hyperlink (blå skrift man kan klikke på)
[url=http://www.testlink.com/]Valgfri tekst, hvor linket er gemt i[/url]
[img]http://www.testlink.com/billede.jpg[/img] Viser det angivne billede (det er den, I skal bruge til bl.a. "Gæt en animeserie", hvis I vil have et billede vist i tekstfeltet)

Man kan kombinere flere af disse samtidig. Eksempelvis:
[b][color=blue][size=7]STOR, FED, BLÅ SKRIFT[/size][/color][/b]
Man skal bare huske også at "afslutte" tingene i den respektive rækkefølge - ligesom med parenteser i matematik.

Det er også muligt at tilføje spoilers:
[spoiler]Indsæt din spoiler her.[/spoiler]

EDIT:
Disse features skal selvfølgelig kun benyttes i behærsket omfang! Altså når det giver mening at bruge. Vi vil helst ikke lave forummet om til ét stort retarderet cirkustelt af farver.

Kommentarer

• Redigeret December 2014
    Når "BBCode" er markeret, så vil ovenstående eksempler se således ud:

Fed skrift
    Kursiv skrift
    Understreget tekst
    Gennemstreget tekst
    Rød tekst (man kan indsætte mange forskellige farver i stedet)
    Lille tekst (Skalaen går fra 1-7, hvor 1 er lille og 7 er meget stor. Standardstørrelsen ligger et sted mellem 2 og 3)

http://www.testlink.com/ - Opretter et hyperlink (blå skrift man kan klikke på)
    Valgfri tekst, hvor linket er gemt i
    image Viser det angivne billede (det er den, I skal bruge til bl.a. "Gæt en animeserie", hvis I vil have et billede vist i tekstfeltet)

Man kan kombinere flere af disse samtidig. Eksempelvis:
    STOR, FED, BLÅ SKRIFT

Det er også muligt at tilføje spoilers:
    Spoiler:
    Indsæt din spoiler her.

Man skal bare huske også at "afslutte" tingene i den respektive rækkefølge - ligesom med parenteser i matematik.
  • Bedste forum tråd :3
  • Redigeret May 2013
    Good stuff :3
    image
  • Redigeret May 2013
    Kan udvide den lidt (måske for teknisk?).

Tallet man skriver i "size" er points (pt i CSS), hvor anime-kita forumets standard størrelse så er som cama nævner 10pt.

Farve-navnene man kan skrive i "color" er CSS farvenavnene (hver opmærksom på at det sikkert ikke er alle navne der understøttes af alle browsere ... men du kan også vælge at være ligeglad med den der bruger Internet Explorer :P ).
    Man kan også bruge RGB farvekoder i stedet. De skrives så med havelåge og 6 cifret hexadecimal. Fx #FF0000. Så kan man få alle de farver man har lyst til!
  • Redigeret May 2013
    |||||||||||||||||||||||||||||||||

... og så er der åbenbart en begrænsning på 4957 karakterer per post (+/- nogle unicode og whitespace unøjagtigheder :P )?!
  • Redigeret May 2013
    DO A RAINBOW!
  • Åh gud. Nickchanger har du siddet og skrevet alle dem der manuelt eller fandt du et sted at copy-paste det fra? :D
  • Man laver et lille PHP script til at genererer det hele for en :P .
  • N-n-n-n-n-neeerrrddd killl-illl-lll-l
  • Redigeret May 2013
    Man kan ikke slette sine comments?
  • Redigeret July 2013
    Hvis i vil lave nogle vilde ting, eller vil have en god guide, er der en Her.
    OPS! Den er dog på engelsk. Men tager som selv følge at i fleste herinde er rimelig god til det :)
  • Ja den er god, men desværre så er det ikke alle funktionerne der virker herinde, foreksempel youtube videoer:

[yt]vn-RyQTovOY[/yt]
  • Arhh okay.. :/ Det vidste jeg så ikke. Det min fejl :)

Troede bare at man havde, hvad skal man sige.. slået BBcode "til" og så ville man kunne bruge alt . :)

Men ikke desto' mindre giver den en dejlig forklaring hvordan man bruger ting.. :) Så må man vel bare prøve og se hvad der virker.. ;) ( Det meste skulle virke)
  • Redigeret July 2013
    Der er ikke nogen standard for BBcode (Bullitin Board code). Det afhænger helt af det system der bruges af hvad de lige havde lyst til at understøtte. Der er selvfølgelig libraries der gør det nemmere, men nogen laver også bare deres egen.
    Der findes fx også denne side der giver en god reference af mulige bbcode, men den vil lave YouTube videoer med [youtube].
    Lige præcis MAL har interesse i diverse lidt mere specielle tags, såsom [profile] og [spoiler] - og hvis ikke de allerede har det burde de måske indfører [anime] og [manga] :P (noget vi skal have?).
    Kan huske vi på vores WoW guild forum havde tilført et plugin der indførte [item] som så lavede ikon og mouseover info om items vha wowhead. Rent blær, men rimelig simpelt.
  • Det lyder meget smart! De burde kaste dig ind til tech! Så du kan lave sådan noget for dem :D Det vel ikke så svært? eller tager så lang tid.

Og dit link fik du vidst ikke lavet helt ordneligt.. :b

Men nu bliv jeg noget klogere på BBcode... Må ærlig indrømme at jeg ikke har rørt det så meget.. Bruger selv c# mest, sammen med ASP.NET.
    Har dog rørt flere end det :) Også nogle få script sprog.. (PowerShell f.eks)
  • hmm, træls når man i beskeden skal skrive tags der ikke må opfattes og derfor vælger "Tekst", og så bare lige glemmer at der var tags der skulle opfattes >_< .

Meeen så kan man jo introducere "hacket" som en af dine links gav: [[i][/i]img]
    Man tilføjer et lille uskyldigt tag mit i det tag der ikke skal opfattes. Det laves om til [img] som ingen effekt har.
  • Redigeret July 2013
    Må sige det kender jeg ikke til, kunne være jeg lige skulle kigge på det i nogle minutter og se hvordan det virker..

Men ja det er træls når den ikke gør som man vil have. Men sådan er det med kodning selv den mindste det alje kanødelægge ALT.. :D
  • Update! Ved overgangen til det nye forum er koden for tekststørrelse blevet ændret. Jeg har rettet de oprindelige posts til med ny info.
  • Hmm... Nu hvor vi har fået ny forum kom jeg lige til at tænke på. Har vi også fået Spoiler?

Spoiler:
    Lars har en hemmelighed
  • UUUuuuuhh spoilers :D

Spoiler:
    Spoiler:
    Spoiler:
    Spoiler:
    Spoiler:
    Spoiler:
    Spoiler:
    Spoiler:
    Tihihi..
  • Redigeret December 2014
    Guiden er nu opdateret :)
  • Det ville det være handy at kunne logge ud ;)
  • Det er også muligt øverst til højre ved tandhjulet og så vælge nederste punkt der hedder "Log ud" :p
  • Redigeret February 2015
    Det virkede ikke at trykke på den gentagne gange...
    Og hvis jeg lukkede fanen, ville jeg stadig være logget ind på siden når jeg gik ind på den igen..

Edit: Det er åbenbart noget, der er galt med selve den computer, jeg har brugt.
    Heldigvis genstiller de sig selv og sletter alt, når de bliver slukket.
Log in eller Registrér for at kommentere.